Etusivu > Tutkimus & kehittäminen > Tutkimus- ja kehittämishankkeet > Hankkeet > Katupölytutkimus > Katupölyn tutkimusmenetelmät Katupölyn tutkimusmenetelmät WDS-mittauksia Porvoossa. Kuva: Roosa Ritola WDS (Wet Dust Sampler) SYKE:llä on käytössään Ruotsin tie- ja liikennetutkimuslaitoksella (VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut) kehitetty tien pinnan pölyisyyden mittaukseen suunniteltu WDS-laite. WDS-laite yhdistää korkeapainepesurin näytteenottoyksikköön, jolloin pinnalta huuhdeltu näyte voidaan kerätä talteen ja myöhemmin jatkoanalysoida halutulla tavalla. WDS:llä voidaan esimerkiksi: ottaa näytteitä pölypäästöjen kokojakauman ja koostumuksen selvittämiseksi selvittää pölyn varastoitumista ja jakautumista katuympäristössä suorittaa pölypitoisuuden mittauksia katuverkolla ennen ja jälkeen katujen kunnossapitotoimia vertailla kadunpinnan pölyisyyttä ilmasta otettuihin näytteisiin eri vuodenaikoina Lisätietoja WDS:stä: Ruotsin tie- ja liikennetutkimuslaitos - Wet dust sampler WDS Lundberg, J., Blomqvist, G., Gustafsson, M. et al. Wet Dust Sampler—a Sampling Method for Road Dust Quantification and Analyses. Water Air Soil Pollut 230, 180 (2019). https://doi.org/10.1007/s11270-019-4226-6 Gustafsson, M., Blomqvist, G., Järlskog, I., Lundberg, J., Janhäll, S., Elmgren, M., et al. (2019). Road dust load dynamics and influencing factors for six winter seasons in Stockholm, Sweden. Atmospheric Environment: X, 2, 100014. https://doi.org/10.1016/j.aeaoa.2019.100014. NORTRIP-malli (NOn-exhaust Road TRaffic Induced Particle emissions) Katupölypäästöihin vaikuttavat tekijät ovat usein kompleksisia ja sidoksissa sääolosuhteisiin. NORTRIP-malli pyrkii määrällistämään katupölyn muodostumiseen ja päästöihin vaikuttavat tekijät katuympäristössä ja se on tällä hetkellä kattavin liikenteen ei-pakokaasuperäisten hiukkasten mallintamistyökalu. Malli ennustaa päästölähteet kulumasta (tie, renkaat, jarrut), tiesuolasta (liukkaudentorjunta ja pölynsidonta) ja hiekoituksesta. Mallia voidaan soveltaa tieteellisten päästöarvioiden tekemisessä sekä tukemaan käytännön työtä katupölyntorjuntaan tähtäävissä toimenpiteissä. NORTRIP-malli on kehitetty yhteistyössä pohjoismaisten ilmanlaatu- ja päästöasiantuntijoiden kanssa ja sen kehitystyö jatkuu yhteispohjoismaisessa NORDUST-hankkeessa. Lisätietoja NORTRIP:sta: NORTRIP-dokumentaatio (Norwegian Institute for Air Research - NILU) NORTRIP-github Denby, B. R., Sundvor, I., Johansson, C., Pirjola, L., Ketzel, M., Norman, M., Kupiainen, K., Gustafsson, M., Blomqvist, G., and Omstedt, G.: A coupled road dust and surface moisture model to predict non-exhaust road traffic induced particle emissions (NORTRIP). Part 1: road dust loading 45 and suspension modelling, Atmos. Environ., 77, 283–300,2013. https://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2013.04.069 Denby, B. R., Sundvor, I., Johansson, C., Pirjola, L., Ketzel, M., Norman, M., Kupiainen, K., Gustafsson, M., Blomqvist, G., Kauhaniemi, M., and Omstedt, G.: A coupled road dust and surface moisture model to predict non-exhaust road traffic induced particle emissions (NORTRIP). Part 2: Surface moisture and salt impact modelling, Atmos. Environ., 81, 485–503, 2013. https://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2013.09.003 Julkaistu 17.4.2020 klo 9.04, päivitetty 14.4.2020 klo 10.13 Suomeksi In English Aihealue: ilman epäpuhtaudet, ilmanlaatu, tutkimus, menetelmät, näytteenotto Kohderyhmä: ei käyttäjäroolia Jaa: Palaute sivun vastuuhenkilölle Tulosta sivu